zaterdag 7 april 2012

Social Media

Hyves, Facebook, Twitter...tegenwoordig lijkt het alsof iedereen het heeft en niemand meer zonder kan. Alles wordt op internet gezet. Ikzelf maak me er ook schuldig aan. Ik heb Hyves, ik doe er niks mee, maar ik wil het ook niet weg doen. Bang om iets te missen? Verslaafd..?
Dan is daar nog Facebook. Dagelijks post ik er meerdere keren per dag iets op mijn prikbord zoals dat daar heet. Dan weer een foto, dan weer een mooie quote of gewoon een zinloze opmerking. Mensen vinden het leuk en dat zorgt ervoor dat je ermee doorgaat. Telkens weer. De meest rare foto's worden opgezocht, grappen worden verzonnen, allerlei dingen worden neergezet. Om maar zoveel mogelijk 'likes' te krijgen op een bericht, of reacties van je 'vriendjes'.
En dan is daar nog Twitter. Natuurlijk heb ik ook een Twitteraccount. Er was een tijd dat ik elke 10 minuten wel een tweet eruit gooide. Tegenwoordig is dat wat minder, maar toch merk ik dat ik elk uur wel check wat er nog gebeurd is. Bang om anders iets te missen.
Zou ik mezelf Social Mediaverslaafd kunnen noemen? Als ik mezelf recht in de ogen aan wil blijven kijken moet ik hier met een volmondig ja op antwoorden. Oke, Hyves zou ik nog weg kunnen doen, dat zou ik niet missen want daar doe ik niks mee. Maar Facebook en Twitter horen er gewoon bij, net zoals tv en radio. Is het een erge verslaving? Daar zullen de meningen over verdeeld zijn. Ikzelf vind het geen erge verslaving omdat er niemand last van heeft. Wil je het niet zien? Dan volg je me niet, of je voegt me niet toe op Facebook. Voor mezelf is het ook geen erge verslaving, omdat ik in m'n dagelijkse ritme nog steeds normaal functioneer. Ik vind het gewoon een soort lekkere ontspannen afleiding van de dagelijkse dingen.

Natuurlijk zijn er gevallen dat er misbruik gemaakt wordt van de Social Media. Vooral bekende artiesten zijn daar nog wel es de dupe van. Hoevaak bekende mensen dreigtweets krijgen, of gewoonweg uitgescholden worden door een wildvreemde. Bizar dat dat allemaal maar straffeloos kan via bijvoorbeeld Twitter. Of wat te denken van het pesten via de Social Media? Hoevaak hoor je niet dat er kinderen gepest worden door klasgenootjes/leeftijdsgenootjes op Twitter, Hyves of Facebook. Verschrikkelijk dat dit gebeurt en vaak hebben de ouders het niet in de gaten. Maar het is moeilijk te bestrijden. Veel voorlichtingen op scholen is een stap in de goede richting, maar dan ben je er nog niet. Kinderen zijn tegenwoordig heel sluw in zulke dingen. Helaas is dit ook een kant van Social Media waarvan ik hoop dat er in de toekomst steeds meer grip op komt en het beter in de gaten gehouden kan worden. En dat er ook meer aan gedaan kan worden om bijvoorbeeld het pesten en uitschelden te stoppen. Helaas zal het pesten van kinderen en bedreigen van artiesten nooit stoppen. Is het niet via Social Media..dan volgt er weer iets nieuws waarop dit gebeurt. Dus mijn tip voor jullie; blijf alert, voor jezelf en/of voor je kinderen! Doe alles met je gezonde verstand en laat je niet gek maken door alles wat er op internet gebeurt.

Just Me

5 opmerkingen:

  1. Ik ben ook verslaafd aan FB en Twitter vrees ik , maar het mooie is ook dat ik nieuwe leuke lieve vrienden maak online zoals jij zus ;)
    Ik ben me zeker ook bewust van het sociale kwaad wat er gebeurt, en ben het er zeker mee eens dat hier beter opgelet moet worden !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik zit regelmatig op de social media, al moet ik wel zeggen dat het stukken minder is geworden!

    Weer een heel leuk (en leerzaam) stukje meis!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. verslaafd aan hyves, twitter & facebook ben ik niet echt.. msn heb ik wel altijd aan, degene die ik wil spreken komen toch wel daar op. socialbox van fb heb ik eigenlijk puur aan voor de paar amerikaanse vrienden die ik heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk stuk.
    Ik houd me ook bezig met sociale media. Het is gewoon leuk. Het word pas irritant als mensen niet meer zonder kunnen. Als je lekker zit te praten en iemand haalt tijdens het gesprek steeds een telefoon tevoorschijn en gaat vervolgens druk zitten tikken en er totaal geen aandacht meer word gegeven aan het gesprek. In feite hetzelfde als vroeger dat het bij sommige mensen doodnormaal was om altijd een tv aan te hebben met visite. Tv heeft, net als bliepjes uit een telefoon, een enorm afleidingsgehalte. Zit je je verhaal te doen onder het genot van een kopje koffie, kijkt je gesprekspartner (onbewust) naar het tv scherm. In feite is dat niets anders dan nu met de sociale media met name op de telefoons.
    Ik vind facebook erg leuk, maar wel met momenten. Ik hoef niet de hele dag te weten wat er om me heen gebeurd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja tis een leuk media alles wat je kan op het internet... Ben ook zeker verslaafd aan twitter... fb gebruik ik voornamelijk voor me spelletje cityville. En hyves tja doe ik ook nog weinig mee. Wat ik wel leuk vind is dat je ook vroegere vriendinnen ofzo kan terug vinden. Zo heb ik van de week een vroegere pen vriendin terug gevonden via hyves en fb.
    En iedereen die me wilt volgen erg leuk... want op die manier kan ik ook weer reclame maken voor mijn eigen blogje hihi

    BeantwoordenVerwijderen